Wycieczka do Grudziądza, Malborka i Toruia

Poznawanie atrakcyjnych historycznie i turystycznie miejsc Polski jest jednym z celów stowarzyszenia. W dniach 21 – 23 września 2018 r. odbyła się trzydniowa wycieczka, wyczekiwana od wielu miesięcy. Celem było zwiedzenie Grudziądza, zamku w Malborku oraz Torunia. Tym razem tematem przewodnim byli Krzyżacy na ziemiach polskich.

Wyjazd był nagrodą dla młodzieży, za udział w projekcie „Średniowieczny piknik pod Boruszem”.

Autokar przyjechał po turystów w czwartek 20 września o 22.00. Całonocna podróż do Grudziądza minęła bez przeszkód. Ranek powitał nas tam słońcem. O 10.00 nad Wisłą spotkaliśmy się z przemiłym przewodnikiem, którego warto polecić innym. Zwiedziliśmy: średniowieczny most dawnej Bramy Toruńskiej, budynki dawnego klasztoru , historyczny kanał Trynka, Górę Zamkową (relikty zamku krzyżackiego i wieżę zamkową Klimek), a następnie Rynek starego miasta. Tam zjedliśmy obiad, a później nasze podniebienia rozkoszowały się pysznymi lodami. Po południu udaliśmy się na zwiedzanie Twierdzy Grudziądz. Wrażenia były niezapomniane. Niektórzy wędrując ciemnymi, wąskimi korytarzami mieli okazję zobaczyć siedliska nietoperzy. Poznaliśmy rolę twierdzy w czasie wojny.

Drugi dzień spędziliśmy na zwiedzaniu zamku w Malborku. „Największa w Europie lepianka” jak stwierdził jeden z uczestników wycieczki, wniosek taki wyciągając po analizie materiału budulcowego, o którym opowiadała pani przewodnik.

W drodze z Malborka do Grudziądza odwiedziliśmy zamki krzyżackie w Kwidzynie i Sztumie.

Trzeci dzień upłynął na zwiedzaniu Torunia. Wielką atrakcją było zwiedzanie Bunkra „Wisła” z czasu II wojny światowej. Tu mogliśmy poczuć klimat wojny podczas symulacji nalotu. Zwiedzanie rynku i zakup toruńskich pierników to ostatnie punkty wycieczki.